IGDA – Mikä, Missä ja Milloin?

Pelaaminen kuuluu yhä useamman ihmisen mieliharrastuksiin. Nämä toinen toistaan mukaansatempaavammat Pelit eivät kuitenkaan ilmesty tyhjästä, vaan monet vaativat todella pitkän kehitystyön ennen kuin pelit ovat julkaisukelpoisia. Tätä kehitystyötä tekee usein tiimi alan huippuunsa viritettyjä ammattilaisia.

Nämä ammattilaiset ovat toistensa kanssa usein varsin saman mielisiä ja jakavat mielellään kokemuksia toistensa kanssa. Tämän vuoksi on syntynyt IGDA, eli International Game Developers Association. Järjestö pelisuunnittelijoille, joka tarjoaa jäsenilleen verkostoitumiskanavia erilaisten tapahtumien ja muun yhteisen keskustelun myötä. Tässä artikkelissa kerromme siitä, mikä IGDA on, keitä sinne kuuluu, koska tapahtumia järjestetään ja millaisia ne ovat.

Tietoa IGDA:sta

IGDA perustettiin vuonna 1994 nimellä CGDA (Computer Game Developers Association). Perustajana toimi pelikehittäjänä Ernest W. Adams, jonka suurena tavoitteena oli tukea pelisuunnittelijoiden työtä sekä auttaa heitä verkostoitumisessa. Aluksi CGDA perustettiin osana vuosittaista videopelikehittäjien kokoontumista, eli GDC:tä (Game Developers Conference).

Vuonna 1999 järjestön nimi muutettiin IGDA:ksi, koska se kuvaa paremmin järjestön toimintaa, sillä sen jäseninä on yhä enenevässä määrin muitakin, kuin pelkästään tietokonepelejä suunnittelevia ihmisiä. Järjestön Suomen osaston nimi on yksittäisistä henkilöistä koostuva IGDA Finland ja suomalaisia yrityksiä puolestaan edustaa Suomen Pelinkehittäjät ry. IGDA:n päätavoite on tuoda samanmielisiä ihmisiä yhteen, mutta se ei suinkaan ole järjestön ainoa tavoite.

IGDA:n tavoitteisiin kuuluu pelintekijöiden elämänlaadun parantaminen. Pelintekijät ovat usein suuren stressin alla ja monet pelintekijöistä uppoutuvat työhönsä laiminlyöden perusterveyteen liittyviä asioita. IGDA pyrkii omalta osaltaan tekemään pelien kehittämisestä helpompaa ja miellyttävämpää kaikille. Toinen keskittymisen kohde on monimuotoisuus. Mikäli tietyn taustan omaavilla ihmisillä ei olisi mahdollisuutta lyödä läpi pelinkehitysalalla, olisi ala paljon nykyistä köyhempi.

IGDA pyrkii varmistamaan, että pelinkehittäjät eri taustoilla ovat hyvin edustettuina heidän joukossaan. Sensuroinnin estäminen on tärkeä tavoite. Pelit ovat taiteen muoto ja IGDA haluaa varmistaa, että sitä myös kohdellaan sellaisena kaikissa mahdollisissa instansseissa. Tämän lisäksi IGDA keskittyy liiketoimintaan ja lakiin liittyviin asioihin, jotta sen jäsenillä olisi parhaat mahdolliset lähtökohdat liiketoiminnassa ja lakiasioissa, joita välttämättä sekä aloittelevat, että jo menestyneet pelisuunnittelijat tulevat uransa aikana kokemaan.

Viimeisenä, mutta ei vähäisimpänä keskittymiskohteena on opiskeluun ja akateemisuuteen liittyvät asiat. IGDA haluaa omalta osaltaan tuoda opiskelumaailmaan mahdollisuuksia pelisuunnittelun alalla. Tämä tarkoittaa sekä neuvontaa alalle haluaville opiskelijoille, että yhteistyön kehittämistä ja tiivistämistä pelisuunnittelijoiden etujärjestön ja akateemisen maailman välillä. Vuonna 2022 IGDA:lla on jo yli 12 000 jäsentä kaikista maailman kolkista ja toiminta on erittäin aktiivista ja vireää.

Nettikasinon pelien kehittäjät ovat enemmän kuin tervetulleita

Maailma muuttuu jatkuvasti ja pelien maailma erityisesti. Viimeisten vuosien aikana nettikasinoiden suosio on suorastaan räjähtänyt ja pelejä nettikasinoille tulee nopeaan tahtiin. Luotettavat nettikasinot luottavat alan piinkoviin ammattilaisiin, joista löytyy lisää tietoa täältä. Joissakin piireissä näiden pelien kehittäjiä ehkä ajatellaan jonkinlaisena erillisenä saarekkeena, mutta IGDA ei näin ajattele, vaan nettikasinoiden pelien kehittämiseen keskittyvät ammattilaiset ovat erittäin tervetulleita IGDA:n toimintaan.

Pelit ehkä eroavat joiltakin osin vaikkapa konsolipeleistä, mutta viime kädessä vaadittavat taidot ja ammattimaisuuden aste ovat samaa luokkaa. Nettikasinon peleissä peli on varsin nopeatempoista ja yksi pelikerta, eli pelikierros kestää tavallisesti vain muutaman sekunnin ajan, ellei pelaaja etene esimerkiksi bonuspeliin ja useimmissa peleissä pelikierrokset ovat toisistaan täysin erillisiä ja niissäkin, joissa eivät ole, voivat yhdistyä toisiinsa vain löyhästi (esimerkiksi keräämällä jonkinlaista mittaria täyteen). Tämä tuottaa pelin suunnittelijalle huomattavasti erilaisia haasteita, kuin konsolipelit, joissa tarinaa voi rakentaa jopa tuntien ajan.

Mobiililaitteilla pelaaminen on yhä kasvava osa-alue pelien maailmassa

Jos pitäisi miettiä yhtä yksittäistä asiaa, mikä on muuttanut tavallisen länsimaisen ihmisen elämää viimeisten vuosien aikana eniten, vastaisivat hetken miettimisen jälkeen useimmat varmasti ”älypuhelimet ja muut älymobiililaitteet”. Vielä joitakin vuosia sitten puhelimia käytettiin lähinnä viestittelyyn ja internetmahdollisuudenkin tultua, oli puhelimella surffailu varsin kömpelöä. Pelaaminen kännykällä oli sinänsä tuttu asia, koska jo 90-luvulla matkapuhelimet sisälsivät alkeellisia pelejä, kukapa ei olisi vaikkapa matopeliä pelannut vanhalla Nokian kännykällä aikanaan?

Nykyään kuitenkin mobiililaitteet ovat varsinaisia viihdepaketteja ja monesta muusta viihdepaketista poiketen, kulkevat jatkuvasti käyttäjänsä mukana. Tämä antaa valtavan määrän mahdollisuuksia niille, sillä teknologian kehityksen ansiosta niillä on mahdollista pyörittää yhä monimutkaisempia ohjelmia. Tämä koskee myös pelejä ja mobiilipelien suosio on suurta. Suuri suosio tietää myös yhä enemmän töitä pelinkehittäjille ja todella suuri osa nykyisistä pelinkehittäjistä tekeekin pelejä yksinomaan mobiililaitteille. Myös Suomessa on monia ammatikseen mobiilipelejä kehittäviä ihmisiä ja yleinen taso Suomen mobiilipelinkehittäjien joukossa on rautainen.

Konsoli- ja tietokonepelien suosio ei ole laantumassa

IGDA perustettiin alunperin tietokonepelien kehittäjien järjestöksi ja vaikka järjestö on nykyisin ymmärrettävästi laajentunut koskemaan muitakin pelejä, ovat tietokonepelit ja konsolipelit edelleen runko-osa järjestön toimintaa. Länsimaissa useimpien talouksien uumenista löytyy yksi tai useampi pelikone ja ne ovat kovassa käytössä varsinkin nuorten joukossa. Toki aikuistenkin pelaaminen on jatkuvassa nousussa, sillä hyvästä harrastuksesta harva haluaa luopua vain siksi, että ikävuosia tulee mittariin lisää.

Samalla tavalla kuin juoksemista harrastavat yleensä jatkavat harrastustaan läpi elämän, yhä useampi pelaamista harrastava harrastaa pelaamista koko elämänsä. Monet konsoli- ja tietokonepelit vaativat vuosien kehitystyön ja ideoiden jakaminen ja samanhenkisten ihmisten kanssa keskusteleminen ja ajanviettäminen on suorastaan henkireikä pelien parissa työskenteleville ihmisille.

IGDA:n järjestämät tapahtumat

IGDA järjestää vuosittain useampia tapahtumia, joita ovat muiden muassa Gamescom, joka on maailman suurin tapahtuma tietokone- ja konsolipeleille, Global Industry Games Awards, jossa juhlistetaan menestyneitä pelivalmistajia niiden saavutuksista, Games for Good, jonka teemana on pelien yleissivistävä ja opettava vaikutus niiden kiistattoman viihdyttävyyden lisäksi ja monia muita.

Suomalaisittain ehkä mielenkiintoisin tapahtuma on IGDA Finlandin järjestämä W Love Games, joka esittelee pelimaailmassa vaikuttavia naisia. Helsingissä vuonna 2022 jo neljättä kertaa järjestettävä tapahtuma pyrkii tuomaan pelialalle monimuotoisuutta, tasa-arvoa ja yhteenkuuluvuutta. Tapahtuma on pelinkehittäjien toisille pelinkehittelijöille suunnittelema ja sisältää yli 30 puhujan puheenvuorot, esittelytiloja, työpajoja ja paljon muuta.