event-222136 event-222136

Musiikki

LAPPEENRANNAN KAUPUNGINORKESTERI KEVÄT 2020


Järjestäjä:Lappeenrannan kaupunginorkesteri
Paikka:Lappeenranta-sali
Osoite:Villimiehenkatu 1
53101 Lappeenranta
Pääsymaksu:min 18 € - max 30

Lähde:Lippu.fi

LAPPEENRANNAN KAUPUNGINORKESTERI KEVÄT 2020

Lappeenrannan kaupunginorkesteri kevät 2020


to 23.1. klo 19 Lappeenranta-sali
Tervetuloa uusi taiteellinen johtaja

Johtaa Erkki Lasonpalo
Solisti Senja Rummukainen, sello

Ohjelma:
Vincent d´Indy Karadec op. 34
Camille Saint-Saëns: Sellokonsertto nro 1 op. 33
Francis Poulenc: Sinfonietta


Francis Poulencin Sinfonietta välittää Ajan ja paikan hengen Pariisista suoraan Eiffelin tornilta Sacré-Coeurille vuodelta 1947, kun toisesta maailmansodasta alettiin vasta toipua. Poulencin ranskalainen pikanttius ja charmi sekä uudenlainen eurooppalainen ote saivat aikanaan suuren suosion yleisössä. Poulenc oli itse taitava pianisti ja kuului ranskalaiseen uudistuksia vaatineeseen säveltäjäryhmään Les six.

Camille Saint-Saënsin romanttinen sellokonsertto nosti säveltäjän 1872 Ranskan johtavaksi säveltäjäksi. Monet säveltäjät kuten Dmitri Shostakovitsh ja Sergei Rahmaninov nimesivät konserton suurimpien sellokonserttojen joukkoon. Säveltäjät Saint-Saëns, Charles Gounod sekä Gabriel Fauré edustivat Les six –ryhmälle kauhistusta vanhoillisine romantiikan perinteineen.

Vincent d´Indyn
näyttämömusiikki Karadec (1890) vie kuulijan akvarellimaisen mystiikan äärelle Bretagnen kansanmusiikin vaikuttaessa sävellyksen teemoissa. D´Indyn musiikki asettuu romantiikan ja uusklassismin välimaastoon ja puhuttelee erityisesti tämän päivän kuulijaa valoisuudellaan.


pe 7.2. klo 19 Lappeenranta-sali
Saimaa Sinfonietta – Pianospektaakkeli
Yhteistyössä Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa
Suomen pianopedagogien päivät Mikkelissä 7.-8.2.

Johtaa Erkki Lasonpalo
Solisteina Fanny Söderström, piano ja Eero Heinonen, piano

Ohjelma:
Ludwig van Beethoven: Prometheus-alkusoitto
Felix Mendelssohn: Pianokonsertto nro 1 g-molli op. 25
Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 4 G-duuri op. 58



to 13.2. klo 19 Lappeen Marian kirkko
Vaaleneviin iltoihin

Johtaa Kolbjørn Holthe
Solisti Kreeta-Julia Heikkilä, viulu

Ohjelma:
Dmitri Šostakovitš: Kamarisinfonia op. 110a
Fartein Valen: Viulukonsertto op. 37
Ludwig van Beethoven: Romanssi F-duuri op. 50
Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 1 C-duuri op. 21


Fartein Valen oli Norjan tärkeimpiä 1900-luvun säveltäjiä. Valenin viulukonserton (1940) esikuvana on selvästi ollut Alban Bergin viulukonsertto Erään Enkelin muistolle, sillä sen ekspressiivisyys ja tummat varjot valon kirkkauden vastakohtina nostavat konserton sfääreihin.

Dmitri Shostakovitshin omasta nimestä tekemän D-ES-C-H –motiivisen kamarisinfonian (1960) ilmapiirin ajankohtaisuus ei ole himmennyt vuosien saatossa, vaikka teoksen musiikillinen atmosfääri heijasteleekin Stalinin kuoleman jälkeistä ns. suojasään aikaa. Shostakovitsh näkee ennustuksellisesti pidemmälle, eikä näin anna yhteiskunnallisen uuden ajan sokaista hetkeäkään.

Ludwig van Beethovenin juhlavuoden kunniaksi 1.sinfonia (1799-1800) juhlistaa juhlavuotta raikkaan nuoren Beethoven tarmolla, sillä Beethoven oli sinfonian valmistumisen aikoihin 29-vuotias. Kuurous ei vielä tuolloin synkistänyt hänen elämäänsä ja niinpä 1. sinfonia on energistä, valoisaa ja optimistista musiikkia. Sinfonia on omistettu paroni Gottfried van Swietenille (1733–1803), joka oli tärkeä Beethovenin rahoittaja ja tukija


pe 6.3. klo 19 Lappeenranta-sali
Saimaa Sinfonietta – Venäläinen ilta
Yhteistyössä Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa

Johtaa Erkki Lasonpalo
Solisti Rebecca Roozeman, viulu

Ohjelma:
Igor Stravinsky: Concerto in Ré jousille
Sergei Prokofjev: Sinfonia nro 1 D-duuri – Klassinen sinfonia
Sergei Prokofjev: Viulukonsertto nro 2 g-molli op. 63


Igor Stravinskyn
tanssahteleva Konsertto in Ré (1931) jousiorkesterille, lisänimeltään Basel, tanssahtelee optimistisesti uuden koneromantiikan siintäessä taustalla. Stravinskyn uusklassismi oli kulkemassa kohden uudenlaista eurooppalaisuutta, jossa musiikin absoluuttisuudelle tuli moderni sijansa.

Sergei Prokofjevin Klassinen sinfonia puolestaan vie klassismin kauden muotojen äärelle. Teoksen ensiesitys oli säveltäjän itsensä johtamana Pietarissa 21. huhtikuuta 1918. Musiikkiteoreetikko Boris Asafjeville omistettu sinfonia on sinfoniaksi hyvin pienimuotoinen. Se noudattaa pitkälti klassismin ajan sinfonian rakenteita ja musiikki on helppotajuista.

Espanjassa vuonna 1935 sävelletyn kaihoisan 2.viulukonserton teemat iskevät kultasuoneen puhuttelevan koti-ikävän kera. Teos sai ensiesityksensä Madridissa 1.12.1935. Pian vuonna 1936 Prokofjev lähti espanjalaisen laulajavaimonsa kanssa takaisin Neuvostoliittoon tehden näin elämänsä suurimman virheen palatessaan kotimaahansa suoraan Stalinin terrorin syliin.


to 19.3. klo 19 Lappeenranta-sali
Timantteja hangella

Johtaa Vytautas Lukočius
Solisteina Kaisa Ranta, sopraano ja Jussi Vänttinen, baritoni

Ohjelma:
Keveästi keinahdellen, laveasti laulellen sekä
Paavo Heininen: Divertimento op. 148, kantaesitys
Darius Milhaud: Le bœf sur le toit op. 58


Ranskalaisen Darius Milhaud´n karnevalistinen pantomiimifarssi Le Boeuf sur le Toit, Härkä katolla, Brasilian tango, sambailee brasilialaisen kansansävelmistön hengessä vauhdikkain kääntein. Balettipantomiimi sai ensiesityksensä vuonna 1920 Pariisin Théâtre des Champs-Élyséesssä.

Konsertin solistit laulavat upean kattauksen yleisön rakastamia lauluja musikaalista operettiin ja oopperaan. Niin Kaisa Ranta kuin Jussi Vänttinen ovat Lappeenrannan laulukilpailujen voittajia. Kuulemme lauluja oopperoista musikaaleihin Adelen aarian, Figaron cavatinan, Danilon, Gildan ja Vilja aarian, Love never dies, Stars, ’Empty chairs and empty tables’, ’Glitter and be gay’’All I ask of you ja ’People will say we’re in love’ säveltäjäniminä Leonard Bernstein, Andrew Lloyd Webber, Richard Rogers, Giaocchino Rossini, Claude-Michel Schönberg, Giuseppe Verdi ja Johann Strauss.

Konsertin aluksi kuullaan erikoisnumerona säveltäjä Paavo Heinisen (1938-) intendentti Milko Vesalaiselle säveltämä ja omistettu Divertimento (2018) seitsemälle soittajalle.


to 2.4. klo 19 Lappeenranta-sali
Romantiikan huipulla

Johtaja-solisti Henri Sigfridsson, piano

Ohjelma:
Felix Mendelssohn: Märchen von der schönen Melusine
Robert Schumann: Pianokonsertto a-molli op. 54
Franz Schubert: Sinfonia nro 2 B-duuri D 125


Mendelssohnin Kaunis Melusine, Die Schöne Melusine, sukeltaa kohti Robert Schumannin suuren yleisön suosikkipianokonserton (1845) maailmaa, jonka säveltäjä sävelsi vaimolleen Claralle. Schumann aloitti pianokonserton säveltämisen useaan otteeseen, mutta useat sävellykset jäivät keskeneräiseksi. Vuonna 1841 Schumann sävelsi fantasian pianolle ja orkesterille ja tästä tuli myöhemmin pianokonserton ensimmäinen osa. Seuraavat osat sävellettiin vuonna 1845 ja kokonainen pianokonsertto kantaesitettiin tammikuussa 1846 Leipzigin Gewandhaus-konserttisalissa. Konserton ensiesityksen johti Felix Mendelssohn.

Franz Schubertin toisen sinfonian romanttiset kaarrokset lähtevät liikkeelle kunnianosoituksesta Beethovenille ja tämän Prometheus –alkusoitolle. Sinfonia on sävelletty vuosina 1814-15 ja sitä pidetään yhtenä merkittävimmistä varhaissinfonioista. Se on erittäin kypsä vain 18-vuotiaan teokseksi. Pian valmistui myös kolmas sinfonia. Tämä aika oli Schubertin tuotteliainta. Hän sävelsi valtavasti erityisesti liedejä, orkesterimusiikkia ja näyttämöteoksia. Vuonna 1815 Schubert sävelsi vajaat 150 liediä ja seuraavana vuonna lähes yhtä paljon.


ke 8.4. klo 19 Lappeen Marian kirkko
Pääsiäiskonsertti – C-duurimessu

Johtaa Erkki Lasonpalo
Solisteina Virva Puumala, sopraano, Anu Ontronen, altto, Heikki Halinen, tenori ja Matti Turunen, basso
Etelä-Karjalan klassinen kuoro, valmennus Toomas Kapten

Ohjelma:
Ludwig van Beethoven: Messu C-duuri op. 86

Ruhtinas Nikolaus II Esterházy tilasi vuosittain vaimonsa nimipäivän kunniaksi uuden messun esitettäväksi Eisenstadissa. Vuonna 1807 teos tilattiin Ludwig van Beethovenilta. Aiemmin Joseph Haydn oli säveltänyt kuusi tällaista messua Esterházylle, mikä hermostutti Beethovenia; hän pelkäsi itsensä vertailua vanhempaan mestariin. Silti hän työskenteli kesällä Badenissa messun parissa. Se valmistui Heiligenstadtissa samalla, kun myös 5. ja 6. sinfonia olivat työn alla. Messu esitettiin 13. syyskuuta 1807 säveltäjän johdolla. Beethoven oli ilmeisesti varsin tyytyväinen ensimmäiseen messuunsa toisin kuin Esterházy, joka piti sitä "sietämättömän naurettavana ja inhottavana".


to 16.4. klo 19 Helkiö-sali, Lappeenrannan musiikkiopisto
Kamarikonsertti – Schubertin Oktetto

Kaupunginorkesterin yhtye

Ohjelma:
Franz Schubert: Oktetto F-duuri

Vuoden alussa kreivi Ferdinand Troyer tilasi Schubertilta kamarimusiikkiteoksen. Hän edellytti Schubertilta, että teoksen esikuvana olisi Beethovenin silloin suosittu Septetto op. 20. Schubert tutkikin Beethovenin teosta tarkasti ja lisäsi oman teoksensa kokoonpanon toisen viulun. Oktetto oli tavallaan myös hyvä kokoonpano instrumentoinnin harjoitteluun, mikä kuuluu erityisesti soitinten käytön kokeilevuudessa. Klarinetilla on kuitenkin päärooli aivan tilaajansa toiveiden mukaisesti.

Oktetto F-duuri op. 166 esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1824 tilaajan kotona ja Troyer soitti itse klarinettiosuuden. Teos esitettiin julkisesti kolme vuotta myöhemmin. Vaikka teoksen esikuvallinen maailma heijasteleekin 1700-luvun serenadin keinovaroja, kritiikki ylisti Schubertin taitoja, mutta moitti teoksen pitkää kestoa. Vain Robert Schumann näki taas asian aivan eri tavalla luonnehtien oktettoa ”jumalaisen pitkäksi” teokseksi.


to 23.4. klo 11 Lappeenranta-sali
Meditaatiota

Konserttimestari Elias Lassfolkin johdolla

Leppoisaa musiikkia istuen tai maaten villasukat jalassa.
Jumppamatto mukaan!


to 23.4. klo 19 Lappeenranta-sali
Meditaatiota

Konserttimestari Elias Lassfolkin johdolla

Leppoisaa musiikkia istuen tai maaten villasukat jalassa.
Jumppamatto mukaan


to 14.5. klo 19 Lappeenranta-sali
Kevätääniä

Johtaa Vytautas Lukočius
Solisteina Kristina Zmailaite, sopraano ja Edmundas Seilius, tenori

Ohjelma:
Ludwig van Beethovenin sopraano ja tenoriaarioita oopperasta Fidelio sekä suurien tunteiden duettoja laulunäytelmästä ’Die schöne Schusterin’
Louise Farrenc: Sinfonia nro 3


Ranskalaisen Louise Farrencin sinfonia tuo 1840-luvun aristokratian upeilla sävyillä ja väreillä lähellemme. Louise Farrenc sävelsi sinfonioiden lisäksi piano- ja kamarimusiikkia ja toimi Pariisin konservatorion pitkäaikaisena pianonsoiton professorina. Nainen säveltäjänä tuon ajan yhteiskunnassa oli ”etiketillisen sosieteen erikoisuus, jolle miehisissä säveltäjäpiireissä ei löytynyt moniakaan ymmärtäjiä. Sävellysluokat olivat tarkoitettu lähes aina vain miehille, mutta Louisen vanhemmat saivat viisitoistavuotiaan lahjakkuuden itsensä Anton Reichan oppilaaksi.

Avioiduttuaan kymmenisen vuotta vanhemman huilistin Artistide Farrencin kanssa hän sai ensimmäisen sävellyksiensä tulkin ja pari esiintyikin huilu-piano-duona ahkerasti ympäri Ranskaa. Samaan aikaan he perustivat myös Ranskaan johtavan nuottikustantamon, joka sai nimekseen Edition Farrenc. Farrencin tuotannossa on niin piano-, kamari kuin orkesterimusiikkia.

Liettualaiset huippulaulajat sopraano Kristina Zmailaite ja tenori Edmundas Seilius vievät kuulijat beethovenianiselle laulumatkalle Ludwig van Beethovenin laulujen maailmaan Fidelon aarioista laulunäytelmään Die schöne Schusterin. Konsertin ohjelma viedään kesäkuun alussa kansainväliselle Mariumpolén-musiikkifestivaalille Liettuaan.

Kommentoi tapahtumaa (0)