Musiikki LAPPEENRANNAN KAUPUNGINORKESTERI KEVÄT 2020
|
|||||||||||
LAPPEENRANNAN KAUPUNGINORKESTERI KEVÄT 2020 Lappeenrannan kaupunginorkesteri kevät 2020to 23.1. klo 19 Lappeenranta-sali Tervetuloa uusi taiteellinen johtaja Johtaa Erkki Lasonpalo Solisti Senja Rummukainen, sello Ohjelma: Vincent d´Indy Karadec op. 34 Camille Saint-Saëns: Sellokonsertto nro 1 op. 33 Francis Poulenc: Sinfonietta Francis Poulencin Sinfonietta välittää Ajan ja paikan hengen Pariisista suoraan Eiffelin tornilta Sacré-Coeurille vuodelta 1947, kun toisesta maailmansodasta alettiin vasta toipua. Poulencin ranskalainen pikanttius ja charmi sekä uudenlainen eurooppalainen ote saivat aikanaan suuren suosion yleisössä. Poulenc oli itse taitava pianisti ja kuului ranskalaiseen uudistuksia vaatineeseen säveltäjäryhmään Les six. Camille Saint-Saënsin romanttinen sellokonsertto nosti säveltäjän 1872 Ranskan johtavaksi säveltäjäksi. Monet säveltäjät kuten Dmitri Shostakovitsh ja Sergei Rahmaninov nimesivät konserton suurimpien sellokonserttojen joukkoon. Säveltäjät Saint-Saëns, Charles Gounod sekä Gabriel Fauré edustivat Les six –ryhmälle kauhistusta vanhoillisine romantiikan perinteineen. Vincent d´Indyn näyttämömusiikki Karadec (1890) vie kuulijan akvarellimaisen mystiikan äärelle Bretagnen kansanmusiikin vaikuttaessa sävellyksen teemoissa. D´Indyn musiikki asettuu romantiikan ja uusklassismin välimaastoon ja puhuttelee erityisesti tämän päivän kuulijaa valoisuudellaan. pe 7.2. klo 19 Lappeenranta-sali Saimaa Sinfonietta – Pianospektaakkeli Yhteistyössä Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa Suomen pianopedagogien päivät Mikkelissä 7.-8.2. Johtaa Erkki Lasonpalo Solisteina Fanny Söderström, piano ja Eero Heinonen, piano Ohjelma: Ludwig van Beethoven: Prometheus-alkusoitto Felix Mendelssohn: Pianokonsertto nro 1 g-molli op. 25 Ludwig van Beethoven: Pianokonsertto nro 4 G-duuri op. 58 to 13.2. klo 19 Lappeen Marian kirkko Vaaleneviin iltoihin Johtaa Kolbjørn Holthe Solisti Kreeta-Julia Heikkilä, viulu Ohjelma: Dmitri Šostakovitš: Kamarisinfonia op. 110a Fartein Valen: Viulukonsertto op. 37 Ludwig van Beethoven: Romanssi F-duuri op. 50 Ludwig van Beethoven: Sinfonia nro 1 C-duuri op. 21 Fartein Valen oli Norjan tärkeimpiä 1900-luvun säveltäjiä. Valenin viulukonserton (1940) esikuvana on selvästi ollut Alban Bergin viulukonsertto Erään Enkelin muistolle, sillä sen ekspressiivisyys ja tummat varjot valon kirkkauden vastakohtina nostavat konserton sfääreihin. Dmitri Shostakovitshin omasta nimestä tekemän D-ES-C-H –motiivisen kamarisinfonian (1960) ilmapiirin ajankohtaisuus ei ole himmennyt vuosien saatossa, vaikka teoksen musiikillinen atmosfääri heijasteleekin Stalinin kuoleman jälkeistä ns. suojasään aikaa. Shostakovitsh näkee ennustuksellisesti pidemmälle, eikä näin anna yhteiskunnallisen uuden ajan sokaista hetkeäkään. Ludwig van Beethovenin juhlavuoden kunniaksi 1.sinfonia (1799-1800) juhlistaa juhlavuotta raikkaan nuoren Beethoven tarmolla, sillä Beethoven oli sinfonian valmistumisen aikoihin 29-vuotias. Kuurous ei vielä tuolloin synkistänyt hänen elämäänsä ja niinpä 1. sinfonia on energistä, valoisaa ja optimistista musiikkia. Sinfonia on omistettu paroni Gottfried van Swietenille (1733–1803), joka oli tärkeä Beethovenin rahoittaja ja tukija pe 6.3. klo 19 Lappeenranta-sali Saimaa Sinfonietta – Venäläinen ilta Yhteistyössä Mikkelin kaupunginorkesterin kanssa Johtaa Erkki Lasonpalo Solisti Rebecca Roozeman, viulu Ohjelma: Igor Stravinsky: Concerto in Ré jousille Sergei Prokofjev: Sinfonia nro 1 D-duuri – Klassinen sinfonia Sergei Prokofjev: Viulukonsertto nro 2 g-molli op. 63 Igor Stravinskyn tanssahteleva Konsertto in Ré (1931) jousiorkesterille, lisänimeltään Basel, tanssahtelee optimistisesti uuden koneromantiikan siintäessä taustalla. Stravinskyn uusklassismi oli kulkemassa kohden uudenlaista eurooppalaisuutta, jossa musiikin absoluuttisuudelle tuli moderni sijansa. Sergei Prokofjevin Klassinen sinfonia puolestaan vie klassismin kauden muotojen äärelle. Teoksen ensiesitys oli säveltäjän itsensä johtamana Pietarissa 21. huhtikuuta 1918. Musiikkiteoreetikko Boris Asafjeville omistettu sinfonia on sinfoniaksi hyvin pienimuotoinen. Se noudattaa pitkälti klassismin ajan sinfonian rakenteita ja musiikki on helppotajuista. Espanjassa vuonna 1935 sävelletyn kaihoisan 2.viulukonserton teemat iskevät kultasuoneen puhuttelevan koti-ikävän kera. Teos sai ensiesityksensä Madridissa 1.12.1935. Pian vuonna 1936 Prokofjev lähti espanjalaisen laulajavaimonsa kanssa takaisin Neuvostoliittoon tehden näin elämänsä suurimman virheen palatessaan kotimaahansa suoraan Stalinin terrorin syliin. to 19.3. klo 19 Lappeenranta-sali Timantteja hangella Johtaa Vytautas Lukočius Solisteina Kaisa Ranta, sopraano ja Jussi Vänttinen, baritoni Ohjelma: Keveästi keinahdellen, laveasti laulellen sekä Paavo Heininen: Divertimento op. 148, kantaesitys Darius Milhaud: Le bœf sur le toit op. 58 Ranskalaisen Darius Milhaud´n karnevalistinen pantomiimifarssi Le Boeuf sur le Toit, Härkä katolla, Brasilian tango, sambailee brasilialaisen kansansävelmistön hengessä vauhdikkain kääntein. Balettipantomiimi sai ensiesityksensä vuonna 1920 Pariisin Théâtre des Champs-Élyséesssä. Konsertin solistit laulavat upean kattauksen yleisön rakastamia lauluja musikaalista operettiin ja oopperaan. Niin Kaisa Ranta kuin Jussi Vänttinen ovat Lappeenrannan laulukilpailujen voittajia. Kuulemme lauluja oopperoista musikaaleihin Adelen aarian, Figaron cavatinan, Danilon, Gildan ja Vilja aarian, Love never dies, Stars, ’Empty chairs and empty tables’, ’Glitter and be gay’’All I ask of you ja ’People will say we’re in love’ säveltäjäniminä Leonard Bernstein, Andrew Lloyd Webber, Richard Rogers, Giaocchino Rossini, Claude-Michel Schönberg, Giuseppe Verdi ja Johann Strauss. Konsertin aluksi kuullaan erikoisnumerona säveltäjä Paavo Heinisen (1938-) intendentti Milko Vesalaiselle säveltämä ja omistettu Divertimento (2018) seitsemälle soittajalle. to 2.4. klo 19 Lappeenranta-sali Romantiikan huipulla Johtaja-solisti Henri Sigfridsson, piano Ohjelma: Felix Mendelssohn: Märchen von der schönen Melusine Robert Schumann: Pianokonsertto a-molli op. 54 Franz Schubert: Sinfonia nro 2 B-duuri D 125 Mendelssohnin Kaunis Melusine, Die Schöne Melusine, sukeltaa kohti Robert Schumannin suuren yleisön suosikkipianokonserton (1845) maailmaa, jonka säveltäjä sävelsi vaimolleen Claralle. Schumann aloitti pianokonserton säveltämisen useaan otteeseen, mutta useat sävellykset jäivät keskeneräiseksi. Vuonna 1841 Schumann sävelsi fantasian pianolle ja orkesterille ja tästä tuli myöhemmin pianokonserton ensimmäinen osa. Seuraavat osat sävellettiin vuonna 1845 ja kokonainen pianokonsertto kantaesitettiin tammikuussa 1846 Leipzigin Gewandhaus-konserttisalissa. Konserton ensiesityksen johti Felix Mendelssohn. Franz Schubertin toisen sinfonian romanttiset kaarrokset lähtevät liikkeelle kunnianosoituksesta Beethovenille ja tämän Prometheus –alkusoitolle. Sinfonia on sävelletty vuosina 1814-15 ja sitä pidetään yhtenä merkittävimmistä varhaissinfonioista. Se on erittäin kypsä vain 18-vuotiaan teokseksi. Pian valmistui myös kolmas sinfonia. Tämä aika oli Schubertin tuotteliainta. Hän sävelsi valtavasti erityisesti liedejä, orkesterimusiikkia ja näyttämöteoksia. Vuonna 1815 Schubert sävelsi vajaat 150 liediä ja seuraavana vuonna lähes yhtä paljon. ke 8.4. klo 19 Lappeen Marian kirkko Pääsiäiskonsertti – C-duurimessu Johtaa Erkki Lasonpalo Solisteina Virva Puumala, sopraano, Anu Ontronen, altto, Heikki Halinen, tenori ja Matti Turunen, basso Etelä-Karjalan klassinen kuoro, valmennus Toomas Kapten Ohjelma: Ludwig van Beethoven: Messu C-duuri op. 86 Ruhtinas Nikolaus II Esterházy tilasi vuosittain vaimonsa nimipäivän kunniaksi uuden messun esitettäväksi Eisenstadissa. Vuonna 1807 teos tilattiin Ludwig van Beethovenilta. Aiemmin Joseph Haydn oli säveltänyt kuusi tällaista messua Esterházylle, mikä hermostutti Beethovenia; hän pelkäsi itsensä vertailua vanhempaan mestariin. Silti hän työskenteli kesällä Badenissa messun parissa. Se valmistui Heiligenstadtissa samalla, kun myös 5. ja 6. sinfonia olivat työn alla. Messu esitettiin 13. syyskuuta 1807 säveltäjän johdolla. Beethoven oli ilmeisesti varsin tyytyväinen ensimmäiseen messuunsa toisin kuin Esterházy, joka piti sitä "sietämättömän naurettavana ja inhottavana". to 16.4. klo 19 Helkiö-sali, Lappeenrannan musiikkiopisto Kamarikonsertti – Schubertin Oktetto Kaupunginorkesterin yhtye Ohjelma: Franz Schubert: Oktetto F-duuri Vuoden alussa kreivi Ferdinand Troyer tilasi Schubertilta kamarimusiikkiteoksen. Hän edellytti Schubertilta, että teoksen esikuvana olisi Beethovenin silloin suosittu Septetto op. 20. Schubert tutkikin Beethovenin teosta tarkasti ja lisäsi oman teoksensa kokoonpanon toisen viulun. Oktetto oli tavallaan myös hyvä kokoonpano instrumentoinnin harjoitteluun, mikä kuuluu erityisesti soitinten käytön kokeilevuudessa. Klarinetilla on kuitenkin päärooli aivan tilaajansa toiveiden mukaisesti. Oktetto F-duuri op. 166 esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1824 tilaajan kotona ja Troyer soitti itse klarinettiosuuden. Teos esitettiin julkisesti kolme vuotta myöhemmin. Vaikka teoksen esikuvallinen maailma heijasteleekin 1700-luvun serenadin keinovaroja, kritiikki ylisti Schubertin taitoja, mutta moitti teoksen pitkää kestoa. Vain Robert Schumann näki taas asian aivan eri tavalla luonnehtien oktettoa ”jumalaisen pitkäksi” teokseksi. to 23.4. klo 11 Lappeenranta-sali Meditaatiota Konserttimestari Elias Lassfolkin johdolla Leppoisaa musiikkia istuen tai maaten villasukat jalassa. Jumppamatto mukaan! to 23.4. klo 19 Lappeenranta-sali Meditaatiota Konserttimestari Elias Lassfolkin johdolla Leppoisaa musiikkia istuen tai maaten villasukat jalassa. Jumppamatto mukaan to 14.5. klo 19 Lappeenranta-sali Kevätääniä Johtaa Vytautas Lukočius Solisteina Kristina Zmailaite, sopraano ja Edmundas Seilius, tenori Ohjelma: Ludwig van Beethovenin sopraano ja tenoriaarioita oopperasta Fidelio sekä suurien tunteiden duettoja laulunäytelmästä ’Die schöne Schusterin’ Louise Farrenc: Sinfonia nro 3 Ranskalaisen Louise Farrencin sinfonia tuo 1840-luvun aristokratian upeilla sävyillä ja väreillä lähellemme. Louise Farrenc sävelsi sinfonioiden lisäksi piano- ja kamarimusiikkia ja toimi Pariisin konservatorion pitkäaikaisena pianonsoiton professorina. Nainen säveltäjänä tuon ajan yhteiskunnassa oli ”etiketillisen sosieteen erikoisuus, jolle miehisissä säveltäjäpiireissä ei löytynyt moniakaan ymmärtäjiä. Sävellysluokat olivat tarkoitettu lähes aina vain miehille, mutta Louisen vanhemmat saivat viisitoistavuotiaan lahjakkuuden itsensä Anton Reichan oppilaaksi. Avioiduttuaan kymmenisen vuotta vanhemman huilistin Artistide Farrencin kanssa hän sai ensimmäisen sävellyksiensä tulkin ja pari esiintyikin huilu-piano-duona ahkerasti ympäri Ranskaa. Samaan aikaan he perustivat myös Ranskaan johtavan nuottikustantamon, joka sai nimekseen Edition Farrenc. Farrencin tuotannossa on niin piano-, kamari kuin orkesterimusiikkia. Liettualaiset huippulaulajat sopraano Kristina Zmailaite ja tenori Edmundas Seilius vievät kuulijat beethovenianiselle laulumatkalle Ludwig van Beethovenin laulujen maailmaan Fidelon aarioista laulunäytelmään Die schöne Schusterin. Konsertin ohjelma viedään kesäkuun alussa kansainväliselle Mariumpolén-musiikkifestivaalille Liettuaan. |
|||||||||||