Musiikki TAMPERE FILHARMONIA KAUSIKORTIT 2019-2020
|
|||||||||||
TAMPERE FILHARMONIA KAUSIKORTIT 2019-2020 TAMPERE FILHARMONIA KAUSIKORTIT SYKSY 2019 - KEVÄT 2020Kevätkauden kausikortti sisältää 11 konserttia. Lisätietoja: www.tamperefilharmonia.fi Pe 10.1. klo 19 Tampere-talon Iso sali HELPPOTAJUINEN KANSANKONSERTTI 1930 Tampere Filharmonia 90 vuotta Kimmo Tullila, kapellimestari Jorma Hynninen, baritoni Friedrich Von Flotow (1812–1883): Alkusoitto oopperasta Alessandro Stradella Erkki Melartin (1875–1937): Lyyrillinen sarja nro 1: Preludium ja Intermezzo Minä metsän polkuja kuljen Sirkan häämatka Sursum corda op. 125 Armas Järnefelt (1869–1958) Isänmaan kasvot Sinfoninen runoelma Korsholma Väinö Hannikainen (1900–1960): Karhunpoika op. 10 Ilmari Toivo H. Hannikainen (1892 - 1968): Rauha Selim Palmgren (1878–1951): orkesterisarja Kuvia Suomesta op. 24 Tampereen Orkesterin konserttitoiminta alkoi loppiaisena vuonna 1930. Orkesterin 90-vuotisen taipaleen kunniaksi kevät käynnistetään konsertilla, jonka ohjelma pohjautuu Tampereen kaupungintalon juhlasalissa 12.1.1930 pidetyn kansankonsertin ohjelmistoon. Suomalaissäveltäjien lyyriset orkesteriteokset kuvittavat suomalaista sielunmaisemaa ja romanttisen Alessandro Stradella -oopperan alkusoitto antaa oivan lähtölaukauksen juhlavuodellemme. Valikoiman kansanlauluja sekä Hannikaisen laulun Karhunpoika saapuu tulkitsemaan maamme tunnetuin baritoni Jorma Hynninen. Konsertin johtaa Tampere Filharmonian II-viulun äänenjohtajana työskentelevä kapellimestari Kimmo Tullila. Pe 17.1. klo 19 Tampere-talon Iso sali ENSIMMÄINEN SINFONIAKONSERTTI 1930 Eivind Gullberg Jensen, kapellimestari Laura Mikkola, piano Ludwig van Beethoven (1770–1827): Alkusoitto oopperasta Fidelio op. 72 Pianokonsertto nro 1 C-duuri op. 15 Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Sinfonia nro 41 KV 551 "Jupiter" Tampereen Orkesterin ensimmäisessä sinfoniakonsertissa vuonna 1930 soivat Mozart ja Beethoven, ja siitä lähtien näiden säveltäjämestarien teokset ovat kulkeneet orkesterin ohjelmistossa. Beethovenin pianokonsertto on itse asiassa kolmas hänen säveltämistään pianokonsertoista – kaksi ensimmäistä jäivät julkaisematta. Mozartin viimeiseksi sinfoniaksi jäänyttä Jupiter-sinfoniaa kutsutaan yhdeksi klassisen musiikin hienoimmista taidonnäytteistä, ja se tunnetaan erityisesti loistokkaasta finaalistaan. Eivind Gullberg Jensen on valovoimainen kapellimestari, joka aloittaa Bergenin Kansallisoopperan taiteellisena johtajana vuonna 2021. Pianisti Laura Mikkola on pianokonserttojen kiistaton taitaja, joka on muun muassa levyttänyt kaikki Einojuhani Rautavaaran teokset soolopianolle. Pe 24.1. klo 19 Tampere-talon Iso sali ERÄÄN ENKELIN MUISTOLLE Sian Edwards, kapellimestari Ilja Gringolts, viulu Robert Schumann (1810–1856): Alkusoitto näyttämömusiikista Manfred op. 115 Alban Berg (1885–1935): Viulukonsertto "Dem Andenken eines Engels" Johannes Brahms (1833–1897): Sinfonia nro 3 F-duuri op. 90 “Erään enkelin muistolle” eli Alma Mahlerin nuorena kuolleen tyttären muistolle omistettu viulukonsertto on yksi Bergin tunnetuimmista sävellyksistä. Romantiikan keskeisen säveltäjän Brahmsin sävellykset nojautuivat pääsääntöisesti perinteeseen, mutta kolmas sinfonia oli aikansa orkestereille vaativa. Konsertin avaa Schumannin vaikuttava Manfred-alkusoitto. Ilja Musinin alaisuudessa Pietarin konservatoriossa opiskellut Sian Edwards on johtanut useita maailman huippuorkestereita. Viuluvirtuoosi Ilja Gringolts on myös Pietarin kasvatti, joka soittaa 1720-luvulla valmistuneella Stradivariuksella. Konsertti toteutetaan yhteistyössä Tampere Chamber Musicin kanssa. Pe 13.3. klo 19 Tampere-talon Iso sali VAKAVAA JA TRAAGISTA Olari Elts, kapellimestari Johannes Weisser, baritoni Johannes Brahms (1833–1897): Traaginen alkusoitto d-molli op. 81 Neljä vakavaa laulua op. 121 Dmitri Šostakovitš (1906–1975): Sinfonia nro 10 e-molli op. 93 Brahms valitsi alkusoitolleen otsikon “traaginen” korostaakseen teoksen myrskyisää luonnetta. Laulusarjan Neljä vakavaa laulua kuvaillaan olevan hymni kuolemalle, ja se pohjautuu elämän katoavaisuutta käsitteleviin Raamatun teksteihin. Vakavissa tunnelmissa jatkaa myös Šostakovitšin kymmenes sinfonia, joka oli ensimmäinen Neuvostoliitossa Stalinin kuoleman jälkeen esitetty laaja orkesteriteos. Vauhdikas kapellimestari Olari Elts on tuttu vieras Tampereella. Virolainen Elts johtaa kuluvalla konserttikaudella muun muassa Prahan Radion sinfoniaorkesteria, Oslon filharmonikkoja ja Radion Sinfoniaorkesteria. Norjalainen baritoni Johannes Weisser tunnetaan etenkin vaikuttavasta repertuaaristaan ja vahvoista lied-suorituksistaan. Pe 27.3. klo 19 Tampere-talon Iso sali SORTOVALTAA VASTAAN Leo McFall, kapellimestari Jonathan Roozeman, sello Ludwig van Beethoven (1770–1827): Egmont-alkusoitto f-molli op. 84 Dmitri Šostakovitš (1906–1975): Sellokonsertto nro 2 op. 126 Antonín Dvořák (1841–1904): Sinfonia nro 7 d-molli op. 70 Šostakovitšin tummanpuhuva ja voimakas sellokonsertto sai ensiesityksensä Moskovassa säveltäjän 60-vuotissyntymäpäivänä. Konserttoa pidetään yhtenä säveltäjän myöhäisemmän tuotannon helmistä. Dvořák uskoi, että musiikilla on maailmaa muuttava voima, mistä inspiroituneena hän sävelsi seitsemännen sinfoniansa. Beethovenin Egmont-alkusoittoa pidetään puolestaan Unkarin kansannousun 1956 epävirallisena hymninä. Kolmessa merkittävässä kapellimestarikilpailussa palkintoja voittanut britti Leo McFall vieraili Tampereella viimeksi syksyllä 2019. Suomalais-hollantilainen Jonathan Roozeman on virtuoosiksi ylistetty sellisti. Pe 3.4. klo 19 Tampere-talon Iso sali TAMPERE BIENNALE Taavi Oramo, kapellimestari Ismo Eskelinen, kitara Ville Raasakka (s. 1977): Black cloud, under ground Usko Meriläinen (1930–2004): Kitarakonsertto (1991) Sanna Ahvenjärvi (s. 1972) ja Tapio Lappalainen (s. 1973): Water, kantaesitys Uuno Klami (1900–1961): Merikuvia orkesterille op. 22 Suomalaisen musiikin festivaali Tampere Biennale ylittää musiikin kaikki tyylirajat. Tampere Filharmonian tuottamassa festivaalikonsertissa kantaesitetään säveltäjäpariskunta Sanna Ahvenjärven ja Tapio Lappalaisen tilausteos ”Water”, joka on ensimmäinen osa neljän ilmastonmuutosta käsittelevän orkesteriteoksen kokonaisuudesta. Teoksessa kuvastuu veden tärkeys, herkkyys, kauneus ja kauheus. Nopeasti kapellimestarimaailman keskiöön kivunnut Taavi Oramo debytoi kaudella 2017–2018 Tapiola Sinfoniettassa ja Radion Sinfoniaorkesterissa. Oramo tunnetaan myös laulajana ja elektronisen musiikin tekijänä. Kitaristi Ismo Eskelinen soittaa musiikkia 1500-luvulta nykypäivään ja häntä on ylistetty niin Bachin tulkinnoista kuin aikamme säveltäjien nykyteosten kantaesityksistä. To 9.4. klo 19 Tampere-talon Iso sali VERDI: REQUIEM Santtu-Matias Rouvali, kapellimestari Helena Juntunen, sopraano Maiju Vaahtoluoto, mezzosopraano Andrea Shin, tenori Giorgi Kirof, basso Tampereen Filharmoninen Kuoro, valm. Elisa Huovinen Tampereen Oopperan kuoro, valm. Heikki Liimola Giuseppe Verdi (1813–1901): Messa da Requiem Tuotanto: Tampere Filharmonia ja Tampere-talo Pe 17.4. klo 19 Tampere-talon Iso sali SÄTEILYÄ JA MAJESTEETTISUUTTA Christopher Warren-Green, kapellimestari Elina Vähälä, viulu Maurice Ravel (1875–1937): Daphnis ja Chloe -balettisarja nro 2 Magnus Lindberg (s. 1958): Viulukonsertto nro 2 (2015) Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791): Sinfonia nro 39 Es-duuri KV 543 Ranskalaissäveltäjä Ravelin Daphnis ja Chloe -balettisarjaa kuvaillaan koreografioiduksi sinfoniaksi. Säveltäjä teki baletista kaksi konserttikäyttöön sopivaa sarjaa, joista nro 2 on vakiinnuttanut asemansa orkesterien ohjelmistoissa. Lindbergin mehevä viulukonsertto tuo uutta näkökulmaa hyvin perinteiseen teosmuotoon ja Mozartin sinfonia nro 39 tunnetaan majesteettisista alkusävelistä. Yhdysvaltalaisen Charlotten sinfoniaorkesterin ja Lontoon kamariorkesterin ylikapellimestari Christopher Warren-Green on myös Britannian hovin luottokapellimestari, joka on johtanut orkesteria esimerkiksi prinssi Harryn ja herttuatar Meghanin sekä prinssi Charlesin ja herttuatar Camillan häissä. Viulisti Elina Vähälä kuuluu suomalaisten instrumentalistien kansainväliseen kärkikaartiin. Hänellä on myös merkittävä rooli suomalaisten viulistien koulutuksessa perustamansa Viuluakatemian kautta. Pe 24.4. klo 19 Tampere-talon Iso sali NIBELUNGIN SORMUS II Santtu-Matias Rouvali, kapellimestari Richard Wagner (1813–1883) (sov. Lorin Maazel): The Ring Without Words Orkesterin kokoonpanossa on mukana opiskelijoita Tampereen Orkesteriakatemiasta Wagnerin pääteos Nibelungin sormus on neljästä oopperasta koostuva sarja, joka pohjautuu säveltäjän omaan kertomukseen legendoista ja kansantarinoista. Kapellimestari Lorin Maazel sovitti suurteoksen 70-minuuttiseksi orkesteriteokseksi ja levytti sen yhdessä Berliinin filharmonikkojen kanssa vuonna 1987. The Ring Without Words vakiinnutti pian asemansa itsenäisenä esittävänä orkesteriteoksena. Konsertin johtaa Tampere Filharmonian ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali. Pe 14.5. klo 19 Tampere-talon Iso sali PILVIMUODOSTELMIA JA ELEKTRONIIKKAA Anja Bihlmaier, kapellimestari Torleif Thedéen, sello Esa-Pekka Salonen (s. 1958): Sellokonsertto (2016) Antonín Dvořák (1841–1904): Sinfonia nro 8 G-duuri op. 88 “Monimutkaisuudesta tiivistyvä yksinkertainen ajatus on mielestäni hieno konsepti: melkein kuin pölypilvistä kehittyvä tietoisuus”, Esa-Pekka Salonen on todennut sellokonsertostaan. Suuren orkestraation lisäksi esityksessä hyödynnetään live-elektroniikkaa, sillä sellon ääntä kuullaan myös loop-ääninauhalta. Dvořákin kahdeksas sinfonia on reipas ja lyyrinen teos, joka ammentaa inspiraatiota säveltäjän rakastamasta böömiläisestä kansanmusiikista. Saksalainen Anja Bihlmaier aloittaa Haagin Residentie Orkestin ylikapellimestarina vuonna 2021. Torleif Thedéen on kuulunut pohjoismaisten sellistien kärkijoukkoon jo kolme vuosikymmentä, ja hänen Šostakovitš- ja Bach-tulkintansa ovat voittaneet lukuisia palkintoja. To 28.5. klo 19 Tampere-talon Iso sali LEHMÄNKELLO, KITARA JA MANDOLIINI Eliahu Inbal, kapellimestari Gustav Mahler (1860–1911): Sinfonia nro 7 e-molli Yön lauluksi kutsuttu Mahlerin seitsemäs sinfonia on herkkä ja hyväntuulinen teos, jossa kuljetaan näkyjen, painajaisten ja unelmien kautta kohti uutta päivää. Kekseliäästi orkestroidun sinfonian neljännessä osassa mukaan liittyvät kitara ja mandoliini, jotka vievät kuuntelijan wieniläisen yön tunnelmiin. Eliahu Inbal on ollut ylikapellimestarina muun muassa Frankfurtin Radion sinfoniaorkesterissa ja Tokyo Metropolitan Symphonyssa. Kuudetta kertaa Tampereella vierailevan Inbalin Mahler- ja Bruckner-levytykset ovat saaneet arvostettuja palkintoja. |
|||||||||||