

Näyttelyt Hong Liu-Sertti - Kalevalan metsä
|
|||||||||||
Hong Liu-Sertti - Kalevalan metsä Kalevalan hahmot edustavat Liu-Sertille inhimillisiä ja epätäydellisiä sankareita toisin kuin kiinalaisessa perinteessä, jossa sankarikuvaus on ihanteellisempaa. Hän ajattelee eepoksen olevan muinainen kollektiivisen muistin muoto, jatkuvasti muovautuva kertomus, johon jokainen tuo oman näkemyksensä ja kokemuksensa. Suomalaisen kertomuskokoelmana Kalevala kuvastaa suomalaisuuden piirteitä. Taiteilija kertoo löytäneensä sen maailmasta lukuisia suomalaisille tyypillisiä luonteenpiirteitä.Kiinalainen kulttuuriperintö ja filosofia ovat tärkeitä Liu-Sertin elämänkatsomuksessa ja taiteessa. Hän kertoo jatkuvasti pohtivansa maalauksissaan kiinalaisen ja länsimaisen kulttuurin ja taiteen eroja ja yhteyksiä. Niissä yhdistyy yhtäältä kiinalainen ihanne sisäisestä rauhasta ja toisaalta länsimainen ulospäinsuuntautunut, ympäristöä aktiivisesti tutkiva eetos. Kalevalan tapahtumat ovat saaneet uutta merkitystä kiinalaisesta värien symboliikasta ja filosofisesta viiden elementin teoriasta, joka syntyi jo 300-luvulla eaa ja jolla on edelleen tärkeä rooli kiinalaisessa kulttuurissa. Jokaisella elementillä – tuli,maa, metalli, puu, vesi – on oma ilmansuunta, vuodenaika, väri ja merkityksensä. Liu-Sertille kiinalainen väriteoria on keskeinen osa työskentelyä, mutta Suomessa luonto ja taiteilijoiden rohkea värinkäyttö ovat saaneet hänet pohtimaan värien ilmaisullista voimaa uudelleen. |
|||||||||||