Musiikki

PIANOESPOO-FESTIVAALI


Järjestäjä:PianoEspoo
Paikka:Sellosali, Leppävaara Soittoniekanaukio
Osoite:Soittoniekanaukio 1A
02600 Espoo
Pääsymaksu:15

Lähde:Lippupiste

PIANOESPOO-FESTIVAALI

PianoEspoo-festivaali 1.-9.11.2019

Atlantin ylitys
1.11.2019 19.00

Jeremy Denk, pianisti-johtaja
Jeffrey Means, kapellimestari
Irina Zahharenkova, cembalo

Johann Sebastian Bach: Konsertto cembalolle ja jousiorkesterille nro 2
Elliott Carter: Kaksoiskonsertto pianolle, cembalolle ja kahdelle kamariorkesterille
Wolfgang Amadeus Mozart: Pianokonsertto nro 14
Aaron Copland: Appalakkien kevät, sarja

Yhdysvaltojen eturivin pianisti Jeremy Denk tähdittää PianoEspoon avajaiskonserttia Tapiolassa. 1900-luvun tunnetuimpien amerikkalaissäveltäjien Elliot Carterin ja Aaron Coplandin musiikki törmäytetään konsertissa J.S. Bachin ja W.A. Mozartin musiikilliseen ajatteluun. Tuloksena on huima läpileikkaus eri aikoina ja eri maanosissa syntyneeseen musiikkiin ja kosketinsoitinperinteeseen.


Maailman valloittajat
5.11. klo 19.00

Nuoret suomalaistähdet taituroivat konsertissa pianon kultakauden myyttisimpiä teoksia. Frédéric Chopinin etydit Op. 10 ovat virtuositeetin lahjomattomin mittari. Franz Schubertin Wanderer-fantasian kuohut maalaavat kuvan onnea janoavasta vaeltajasta elämän myrskyjen vietävänä. Teoksen kiperimmät kuviot kirvoittivat säveltäjän parahtamaan: “itse piru voi tämän teoksen soittaa”. Maurice Ravelin Gaspard de la nuit herättää eloon kolme fantasiaa: Ondine veden leikeissä, kalmankalpea Hirsipuu ja maailman vaikeimmaksi pianokappaleeksi väitetty Scarbo, pianistien omaksi ottama noita. Franz Lisztin H-mollisonaatin arvoitukset eivät jätä fanejaan rauhaan. Teos on säveltäjänsä, kaikkien aikojen pianistin, suuri instrumentaalirunoelma soittimelle, jonka hän toi salongista suuriin saleihin.

Klassikot Ritarihuoneella
6.11. klo 19.00

Till Fellner on kuulunut eurooppalaisten pianistien aateliin jo yli parin vuosikymmenen ajan. Tämä barokin, klassismin ja romantiikan taitaja tuo PianoEspoo-debyyttiinsä kaksi Franz Schubertin myöhäistä monumenttia, sonaatit A-duuri ja B-duuri ja sijoittaa niiden keskelle romantiikan viimeiset henkäykset tallentaneen Arnold Schönbergin kolme kappaletta Op. 11. Konsertin säveltäjät hallitsivat musiikillista maailmaansa monumentaalisin tehoin mutta tämän konsertin teokset esittelevät heidät herkimmillään, sisäisten maailmojen ja alitajunnan soinnittajina.

Kohti adventtia - 20 katsetta Jeesus-lapseen
7.11.2019 klo 19.00

”Olen ennen kaikkea katolinen muusikko. Kaikki sävellykseni – niin maalliset kuin hengellisetkin – ovat uskoni synnyttämiä ja ylistävät Kristuksen mysteeriä.” Vuonna 1944 pianolle sävelletty Kaksikymmentä katsetta Jeesus-lapseen on moniulotteinen katolisen teologian ja instrumentaalisen hurmoksen innoittama sarja, joka huipentaa Olivier Messiaenin 30-luvulla muotoutuneen omintakeisen ja instrumenttia uudella tavalla käyttäneen tyylin.

Pianismi Messiaenin musiikissa merkitsi ennen kuulematonta määrää soinnin värejä ja soittimen ilmaisukeinoja. Messiaen sanoi ”pianon kykenevän olemaan orkestraalisempi kuin orkesteri itse.” Ranskalaispianisti Marie Vermeulin sytyttää teoksen pianistisen loiston Espoon tuomiokirkossa juuri adventtiajan alla.

Yösähköä
8.11.2019 klo 21.00

Karlheinz Stockhausenin Kontakte sekoittaa akustisia ja elektronisia sointeja ajassa ja tilassa. Teoksen kolmen “soittajan” tekstuurit vaihtelevat impulsseista melodioihin ja sointikenttiin. Teoksen nimi puolestaan viittaa niin sointien ja äänisolujen törmäyksiin kuin soittajien väliseen kommunikaatioon esityksen aikana. Jeffrey Means ja Joonas Pohjonen toteuttavat tämän harvoin kuullun mestariteoksen illassa, johon kuuluu myös palkitun Chopin-taitajan, Janne Mertasen tulkintoja säveltäjän nokturnoista. Nokturnot ovat omintakeinen miniatyyrigenre. Kappaleet ovat kaukana harmittomista illan tunnelmapalasista. Pikemminkin ne valaisevat yön rohkeana ja epätodellisena hetkenä.

Tapiola-pianokilpailun finaali
9.11.2019 klo 12.00

Tapiola-pianokilpailun kansainvälisen sarjan finaalissa kuullaan taitavia nuoria pianisteja niin sooloteosten kuin konserttojenkin parissa.